Wednesday, December 24, 2008

Pepisahan Terasing..............


Entri kali ni ni entri sayu sikit ianya merupakan penulisan salah seorang rakan ku masa dia buat report mengenai penceraiaan Norman dan Abby..aku mintak izin si penulis untuk memaparkan nukilan hatinya terhadap topik 'perpisahan....aka bercerai' ....Aku dah lalui apa yang dilalui oleh Abby dan Norman...Memang susah dowgh nak berpisah dengan orang yang dah jadi peneman kita selama bertahun-tahun..clash ngan girl friend kaa boipren kaaa lain ..tak seperit dengan berpisah dengan orang yang dah dihalalkan oleh syarak..memang perih ..Masa perpisahan antara aku n wife aku..Yang arif tu tanya aku berkali-kali adakah aku ingin menceraikan wife aku..Aku jadi heran seyy bila pasangan-pasangan sebelum ni dia hanya tanya sekali sahaja..Bila time aku berkali-kali dia tanya...Apa pasal yeee...aku bertanya dalam hati aku..mungkin dia tau aku berat nak melepaskan wife aku tu....Tapi aku terpaksa sebab.aku memang terpaksa...Kita tidak boleh paksa perasaan cinta ,....kasih dan sayang..ianya datang dari ALLAH s.w.t. perasaan benci pun datang dari NYA juga kita hanya lah 'puppet' ciptaan DIA yang diberikan akal untuk berfikir..dan membuat keputusan...kalau orang dah tak suka kita...takkan kita nak seksa mereka...'If you love someone set them free..if they come back to you then they are meant for you'
Adakah keputusan aku 2 tahun yang lepas itu betul ...Aku rasa betul sebab lepas habis edah dia dah bernikah ....aku macam aku jugak...single tapi kali ni aku single dan ada duit tak macam dulu single tapi ayik pokai jer LOL...

Terapi aku untuk mengisi idop aku ,is to shop till i drop...Shopping is a good theraphy..try laa kalau tak percaya...Tapi hingga kini masih lagi menjadi misteri bagi aku sebab mengapa Yang Arif itu memandang tepat pada aku dan bertanya berkali-kali 'betul kah aku ingin bercerai dengan isteriku' mungkinkah dia boleh mendengar kata hati ku...?
Apa apa pun aku tinggalkan korang semua dengan ....penulisan rakan aku nie...sama sama lah kita menilai betapa rapuhnya institutsi perkahwinan itu...renung-renungkan dan ambil ikhtibar atas kejadian ini......


'Benci datang bila Cinta itu Mati'
'Rindu Datang Bila Cinta Itu Pergi'.........

Aku kena assignment...cover kes penceraian Abby Abadi dan Norman Hakim... Sehari lepas aku dapat tau aku kena cover kes tu...aku rasa semacam pulak....Entah apa-apa yang ada dalam kepala hotak aku ni...Dah lah banyak sangat benda yang lalu lalang...melintas...terbang...merangkak...merayap...dalam urat-urat dari hujung jari kaki sampai le ke hujung rambut aku yang separuh tu bercabang....yang selebihnya insyaallah...elok lah kot...maklum la guna Pantene...Hehehehehe....Hmm...mcm tu lah lebih kurang bunyi nyer... Sambung citer assignmnet aku ni tadi... Hah, kisahnya, pukul 9 lebih aku pun sampailah kat Mahkamah Rendah Syariah Gombak tu...siap dengan krew skali la...Turun je kereta depan court tu, ada satu pak cik ni sound aku..."dik, ada apa kes kat court ni?"... Aku dengan jujurnya jawab lah.."ada kes cerai...Abby dengan Norman..."Pak cik tu senyum sket pas tu geleng2 kepala...dia kata " hai..ni lah artis kan...kahwin tak sampai dua tiga hari...dah bercerai berai..."...Aku sengih jer kat situu...geram pun ada gak la...dalam hati aku kata..."dah tak de jodoh pak cik oiii....ni qada' dan qadar Allah pak cik..." Tapi tu dalam hati je lah...malas nak panjang citer..sebab tadi masa nak parking aku nampak Abby baru je sampai...kang aku layan pak cik ni, mau dia ajak aku gi minum kat kedai mamak tepi tuh... Aku teruskan langkah ke court...Ramai reporter...Norman berdiri tepi pintu masuk belah sini....Abby belah sana duduk dengan PA dgn Sasha Elite...Sekali baru aku teringat...bahawasanya....semua bekas anggota Elite ni "Miss J"....Mulut aku ni tetiba gatal lak nak nyanyi lagu Tamparan Wanita.... Aku pun masuk dalam...Norman sapa aku..."hai...lama tak nampak awak.." Aku jawab..."dah tukar program...dulu wat Melodi...skang wat Galaksi..."...Pas tu aku duduk je situ...Norman baca buku...buku hape ntah....nampak macam buku agama...Dalam hati aku kata lagi...."escapism"...Ntah masuk ntah tidak apa yang dibacanya..."...aku prejudice...aku tengok pulak Abby kat hujung sana.. Suram... Sesekali menoleh Norman yang tgh baca buku...Dalam hati aku kata lagi skali...."luka...tapi sayang..."... Tiba-tiba aku rasa mata aku panas jer...ek ehh....aku melalak pulak...Nasib baik tak ada orang perasan...Mujurlah ada shawl kaler pink campur purple ni yang aku jadikan tudung.... Aku rasa baik aku keluar sembang dengan reporters...Tiba lah masa nak masuk dewan bersidang...Sesak pulak kat dalam...aku tak pedulik...masuk gak...dapat duduk tepi bibir kerusi tu jadi lah...Banyak sangat kes cerai...tak kurang dari sepuluh...aku jeling Yang Arif tu...comel...serius..bukan sebab aku gatal...tapi muka Yang Arif tu memang lembut...Lepas satu-satu kes di perdengarkan...Tiba-tiba aku nampak penulis novel, Ahadiat Akashah..Terkejut gak aku tengok..mula2 tak perasan...setahu aku dulu dia tu bukan main handsome lagih...ni kenapa macam orang sakit teruk...kurus...tak elok sungguh..Tapi bekas isteri dia yang duduk depan aku tu, manis orangnya...tenang ajer... Macam-macam gelagat dalam court tu...kes cerai yang sedih ...yang kelakar pun ada...Yang Arif pandai buat lawak nih....Tapi aku tak tau kenapa sesi lawak melawak dalam court tu tak menarik perhatian aku....Setiap kali lafaz cerai dijalankan oleh pasangan2 tu...aku rasa macam langit jatuh hempap aku...aku rasa macam bumi ni bergegar...Sensitif sangat aku hari ni...menangis....menangis....menangis...Allahuakbar.....kenapa lah mesti bercerai.... Aku terpandang kakak yang baru lepas kena cerai depan aku tadi sebab suami dia mengaku ada perempuan lain depan hakim....kakak tu menahan tangis...merah mukanya...cepat-cepat dia tolak pintu keluar....masa tu aku nampak airmata dia dah macam air hujan...Kasihan....Taip satu kenyataan yang pasti....aku sangat sedih...sangat-sangat...aku boleh rasa apa yang mereka ni semua rasa....sayang....disakiti...dikhianati....luka...benci.... Macam ada satu kuasa yang bagi aku rasa semua tu dalam satu masa. Tiba giliran Abby dan Norman. Abby ni unpredictable...tenang sangat....Norman pulak....tenang...tapi dah ada tanda-tanda awal akan gagal mengawal emosi.....Taip dalam hati aku ni kata lgi...."luar nampak tenang...dalam hati...tuhan je tahu..."....Aku cuba tumpukan perhatian pada apa yag hakim tu cakap....tapi hati aku ni tak leh dok diam...dia kata lagi..." tapi mengingatkan si Memey tu....hati jadi benci...marah...sakit...Memang patut lah bercerai..."... Isyhhh...betul ker...takkan tak de sayang sikit pun....jangan-jangan semua ni kerana ego...hati aku sambung....alah...norman pun tak pedulikan Abby dah lama...macam tu mana ada sayang lagi...?"...Itu semua hati aku yang kata.... Hati Abby dengan Norman tu...? Kalau tak takkan lah si Norman tu melalak bila kena lafaz cerai...? Hmmmm......aku dah tak larat menduga hati kedua-dua nya...aku biarkan saja...akhirnya...dengan terang dan jelas...telinga aku dengar lafaz cerai Norman pada Abby tu...Abby tak nangis, aku yang menangis...aku kesat airmata dengan shawl aku ni....kang org nampak apa pulak kata orang...dah lah kejap lagi nak interview dua-dua nih...Pesanan Yang Arif....PERKARA AKAD, NIKAH DAN CERAI TAK BOLEH DAN BUKAN PERKARA MAIN-MAIN...Selesai sudah episod duka lara...Abby-Norman... Aku berpesan dan cuba mengingatkan diri aku....JANGAN LAH AKU ATAU SESIAPA KELUARGA KU..ATAU TEMAN-TEMANKU...SAUDARA MARAKU...SAHABAT HANDAI KU....BERCERAI....TERLALU SAKIT...PAHIT...PERIT...PENCERAIAN ITU...BIARLAH JODOH ITU DIPISAHKAN OLEH MAUT.... Malam tu...aku text suami aku.....aku mohon ampun dan maaf atas apa jua kesalahan dan kesilapan yang aku lakukan secara sengaja atau tidak...aku minta dia terima siapa jua aku...begitu juga aku menerima dia seadanya...Aku ceritakan padanya apa yang aku lalui siang tadi...kami ucapkan kata-kata sayang...perangsang...demi kebahagiaan rumahtangga kami... Aku juga doakan semoga...ANDA SEMUA....KEKAL BAHAGIA SUAMI ISTERI HINGGA AKHIR HAYAT....








by suhana osman

No comments: